donderdag 8 augustus 2013

De koehandel in Youtube-kijkers


Grote opschudding in het medialandschap want Natalia zou ter promotie van haar laatste single maar liefst een miljoen Youtube-views gekocht hebben. Het was de Leuvense singer-songwriter Tom Helsen die de verdachte overnachtse stijging opmerkte en met een bericht op zijn Facebook de kat de bel aanbond. Dat zowel Helsen als Universal beweren niet op de hoogte te zijn van dergelijke mogelijkheden, vinden we hoogst ongeloofwaardig. Zelfs als minuscule blog wordt je mailbox overspoeld met voorstellen om (tegen betaling) het verkeer naar je webpagina aanzienlijk op te drijven. We twijfelen ten zeerste aan het nut van een aantal kunstmatige lezers, en zullen hier dus nooit op ingaan, maar zien tegelijkertijd niet in waarom een ander dat niet zou mogen, al kwamen dergelijke voorstellen ons inziens in een ideale wereld in niemands hoofd op.

Wat wel tegen de borst stoot is de onderliggende gedachtegang die de potentiĆ«le consumenten van 'het product muziek' reduceert tot hersenloos kuddevee. Op zich heb je namelijk niets aan likes en hits als onder de zogenaamde volgers geen echte fans zitten. Je zal daar immers geen plaat meer door verkopen. De redenering lijkt er dus helemaal op gericht dat Jan Modaal in een conformistische drang naar een groepsgevoel de schijnbare bevindingen van de grote massa klakkeloos overneemt, en zich bij het bekijken van zulke statistieken van de weeromstuit zonder nadenken bekeert tot het (in dit geval) Nataliadom. Redelijk hooghartig wat ons betreft, en hopelijk – al vrezen we daar ergens wel wat voor – onterecht. Aan de mensen om te bewijzen dat ze hierboven staan, en zelf in staat zijn hun mening te vormen, dan zullen dergelijke praktijken geen lang leven beschoren zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten