Met het recente 'It's alive' onder de
arm steekt de Amerikaanse retropop-formatie La Luz binnenkort de
oceaan over voor een Europese tour die hen op 4 april naar het
Leuvense STUK brengt. Twee nummers op de nieuwe langspeler werden
geplukt van de oorspronkelijk in eigen beheer uitgebrachte, maar al
snel door het hippe Burger Records opgepikte debuut-ep 'Damp face'.
Op dit mini-album presenteerden de vier jongedames zich voor het
eerst aan de wereld als een uiterst getalenteerde band die een wat
zweverige, met psychedelische keyboards afgewerkte mix brengt van
jaren 50-pop en jaren 60-surf.
Terwijl de meeslepend toegankelijke
opener 'Call me in the day' drijft op een authentiek doo-wopbeat,
roept ook de wat luie kadans van de hieropvolgende, instrumentale
titelsong zelfs in januari probleemloos een mijmerende zomeravond in
herinnering. Met het surfy 'Sure as spring' belanden we dan aan bij
het meest up-tempo en catchy nummer op de plaat. Tekstueel vindt de
poëtisch erg sterk uit de hoek komende frontvrouw Shana Cleveland
een ideaal evenwicht tussen instant betekenisvol en mysterieus. Waar
haar dromerige leads de sfeer voor een groot deel bepalen,
completeren en versterken de vocale harmonieën van de drie anderen
het gecreëerde onwereldse gevoel. Na 'Clear night sky' dat een
bitterzoete synthese van alle voornoemde elementen vormt, sluit de ep
af met het statig lome popnummer 'Easy baby' waar een David Lynch wel
blijf mee zou weten moest hij zich bijvoorbeeld nog eens aan een
opvolger voor 'Blue velvet' willen wagen.
La Luz komt op 'Damp face' weemoedig,
breekbaar, etherisch en toch behoorlijk vinnig voor de dag. Ze zaaien
hiermee de kiem van een potentieel erg succesvolle carrière. Op
basis van wat we reeds hoorden ligt 'It's alive' stilistisch en
kwalitatief immers helemaal in dezelfde lijn. Naar verluidt komt het
kwartet uit Seattle ook live goed uit de verf, een gegeven dat we
deze lente zeker gaan uitchecken in Leuven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten