Sinds de generatie Lanoye-Brusselmans
komt Christophe Vekeman (°1972) in Vlaanderen misschien nog wel het
dichtst in de buurt van een literair enfant terrible. Terwijl hij
het, in tegenstelling tot laatstgenoemde, doorgaans weliswaar
beschaafd houdt, zit hij zelden verlegen om een uitgesproken mening,
en spreekt uit zijn werk karakteristiek de milde rebellie van de
outsider.
Zo ook in zijn tragikomische derde
roman (vierde als je er de verhalenbundel 'Wees maar niet bang' bij
rekent) 'Een borrel met Barry' die aanvangt met een geslaagd
humoristische captatio benevolentiae, waarbij op laten we zeggen de
wijze van Reve bij momenten hilarische kritiek wordt gespuid op een
hyperbolische jan-met-de-pet en zijn dagdagelijkse beslommeringen, en
die je voor je het goed en wel beseft meesleept in een beklemmend relaas
dat de als universeel gepresenteerde inherente tragiek van menselijke
relaties pijnlijk bloot legt. Van meet af aan houd je er evenwel best
je aandacht bij, vermits de auteur zich nog steeds een aanhanger
toont van W.F. Hermans' romantechnische principe van doelgerichtheid
waar eerder al de titel van debuut 'Alle mussen zullen sterven'
(1999) naar verwees. Zelfs de kleinste voorvallen spelen met andere
woorden later nog een rol van betekenis in het verhaal.
Als de beklagenswaardige antiheld
Sebastiaan Krops zich gedwongen ziet de genaamde Barry, de nieuwe
vriend van zijn schoonzus, een borrel aan te bieden, trekt zich een
noodlottige aaneenschakeling van gebeurtenissen op gang die het de
als psycholoog opgeleide Vekeman mogelijk maken zijn gedegen kennis
van de menselijke geest te etaleren waarbij hij niet zelden op
drijfveren stuit waar je allerminst vrolijk van wordt. Doordat de
focaliser avondles creatief schrijven geeft krijgen we daarenboven
een glimps te zien van de auteurs visie op zijn schrijverschap. Hij
wijst ondermeer op het cruciale belang van een openingszin, en geeft
impliciet aan dat hij door de keuze voor een roman in de derde
persoon bewust afstand neemt van zijn personage. Toch komt het ons
voor dat Christophe Vekeman een niet onaanzienlijk stuk van zijn
persoonlijkheid op tafel legt.
Ondanks de sombere thematiek blijft
'Een borrel met Barry' redelijk licht van toon door de consequent
aanwezige humoristische noot en niet in het minst door Vekemans
frivool soepele taalgebruik dat de vaart er flink in houdt. Naar onze
mening vond hij met name de perfecte lijn waarop entertainment en
diepgang met in elkaar verstrengelde vingers hand in hand gaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten