Regisseur Brett Morgen gaat er prat op
dat hij een authentiek portret presenteert van Kurt Cobain zoals hij
echt was en zoals je hem nooit eerder zag. Terwijl we, voor zover dat
als buitenstaander valt in te schatten, volledig instemmen met het
eerste deel van deze boude bewering, schetst hij echter in wezen
exact hetzelfde beeld dat we al samen puzzelden op basis van onder
meer Nirvana's muziek, interviews en de door Cobain zelf op poten
gezette biografie door Michael Azerrad aangevuld met deze van Charles
Cross.
De zopas in alle Kinepolisvestigingen
in België eenmalig vertoonde documentaire beschikt daarentegen wel
over behoorlijk wat andere troeven. Doordat dochter Frances Bean zich
volmondig achter het project schaarde, trokken de verschillende
dikwijls bakkeleiende kampen van nabestaanden voor een keer aan
hetzelfde zeel, en ontsloot zich een indrukwekkend arsenaal aan
archiefmateriaal. Hiervan zorgen de visuele jeugdfragmenten, het ruwe
demomateriaal en de homemovies die Kurt & Courtney later thuis
opnamen in onze ogen voor de opmerkelijkste primeurwaarde. Verder
geven naast eerste lief Tracy Marrander, Krist Novoselic en Courtney
Love, ook Kurts ouders en zus Kim voor het eerst expliciet hun versie
van de feiten voor de camera, al blijft de inbreng van vader Don op
dit vlak eerder beperkt.
Daarnaast ligt de grote kracht van de
film in de stilistische benadering die geënt werd op een 'Montage of
heck' getitelde soundcompilatie die een jonge Kurt Cobain op cassette
samenstelde. Het geheel ontplooit zich daardoor als een snedige,
gecontroleerd chaotische, (zo goed als helemaal) chronologische
collage die nauw aansluit bij Cobains opvattingen over kunst. Door
foto's, neergepende poëzie, lyrics en dagboekfragmenten, net zoals
zijn beeldende kunstwerken te laten animeren gaf Morgen de film een
levensechte gejaagdheid en dynamiek mee. Dit heeft dan weer wel als
nadeel dat je nooit echt lang genoeg een schilderij te zien krijgt om
je er een goed beeld van te vormen.
Voor de stukken animatiefilm die een
aantal fragmenten uit Kurts jeugd weergeven, leverde de Nederlander
een Hisko Hulsing trouwens een excellent werkstuk af. We krijgen
daarbuiten nog heel wat interviews en livefootage te zien die we al
eerder tegenkwamen op MTV of in 'Live! Tonight! Soldout!' en '1991:
the year punk broke'. Door de cadrage echter aan te passen en
doorgaans flink in te zoomen zet de regisseur de intimiteit van het
project extra in de verf , en creëert hij een grotere betrokkenheid
van de kijker.
Concluderend kunnen we stellen dat
Brett Morgens grootste verdienste misschien nog wel is dat hij helemaal de juiste toon te pakken kreeg, waardoor het hem ter
beschikking gestelde materiaal alle recht wordt aangedaan. 'Montage
of heck' toont een ontroerend, waarachtig en bij momenten tragikomisch portret van
voor velen het grootste icoon uit de recente muziekgeschiedenis.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten